Brood en dieet: 10 redenen om te stoppen met brood eten

Brood en dieet: 10 redenen om te stoppen met brood eten

Eet jij boterhammen als lunch? Of eet je graag stokbrood of witte of bruine broodjes?

Brood smaakt natuurlijk erg lekker. Helaas is het zo dat brood je erg dik maakt en je door brood te eten dik blijft. Wil je dus slank worden en blijven met het langzame koolhydraten dieet, dan kun je witte koolhydraten –> graanproducten –> brood –> boterhammen / broodjes het beste vermijden.

Eerst zullen we de argument om wel brood te eten weerleggen

Brood bevat veel vezels –> dat is waar maar bonen bevatten véél meer vezels en groenten bevatten veelal ook vezels
Brood geeft je goede energie voor de dag –> brood bevat vooral simpele of snelle koolhydraten (de tegenhanger van langzamen of complexe koolhydraten, die energievorm waar het langzame koolhydraten dieet haar naam aan dankt). Simpele en snelle koolhydraten (= witte koolhydraten) resulteren in een insuline (hormoon) afgifte van je lichaam waardoor je vet opslaat.

En dan dan nu de wat minder gegronde maar ó zo vaak gehoorde ‘agrumenten’
Iedereen eet brood –> het feit dat we in het Westen zo ‘verslaafd’ (gewend) zijn aan brood en graanprodukten is een belangrijke oorzaak van het massale overgewicht in onze culturen. De cijfers met betrekking tot overgewicht worden elder besproken, maar een aanzienlijk deel van bijvoorbeeld de Nederlands bevolking heeft overgewicht. Er zijn landen ver van hier waar het meerendeel slank is en blijft.
Brood is lekker –> Brood is zeker lekker, bijna alle snelle en simpele (witte) koolhydraten worden door heel veel mensen lekker gevonden. Daarom moet je ze ook vooral eten, maar dan alleen op je cheatdag (kies zaterdag of zondag).
Ik ben opgegroeid met brood, mijn ouders en vrienden eten het ook –> lees het voorgaande nog eens door en doe even normaal (sorry voor het directe, het is niet persoonlijk bedoeld, ik wil het beste voor je).

Een bijkomend ‘probleem’ wat gerelateerd is aan de lunch is dat veel mensen altijd hetzelde eten. Mensen die boterhammen als lunch eten, eten vaak élke dag boterhammen (vaak ook nog met hetzelfde beleg). Variëteit in voeding is belangrijk maar ook lastig. Het is een gegeven dat wij mensen nu eenmaal vaak hetzelfde eten. Als er dan toch een standaard lunch gegeten wordt, laat dan de nieuwe standaard lunch worden…..een salade!

Salade
Een salade bestaat in de basis uit groenten, die bevatten voornamelijk vitaminen die ons lichaam elke dag weer goed kan gebruiken en ook hard nodig heeft. Aan die basis voeg je de eiwitten toe, die je een langdurig voldaan gevoel geven en die je energie opleveren. Dit kan zijn

Basis
Supermarkt gemengde salade
AH gemende salade
AH rucolasla melange
AH krulsla melange
elke andere salade (voorgesneden is snel en efficient, vers kan altijd, bijvoorbeeld als men salade op de markt koopt)

Eiwitten
Biologische eieren (kook ik de avond ervoor in een eierkoker)
Tonijn (uit blik van supermarkt, kan ook vers gekocht worden op de markt)
Zalm (uit blik van supermarkt, bij voorkeur vers op de markt)
Witvis (budgetoptie, goedkoop bij de supermarkt)
Kipfilet gesneden (gerookte kipfilte is direct klaar en te koop in de supermarkt, zelfgebakken stukjes kipfilet zijn een budgetoptie en ook erg goed, deze moet je dan in een andere maaltijd een dag ervoor bijvoorbeeld klaarmaken)
Spekjes (ik vermijd varkensvlees, maar het is zeker een bron van eiwitten en vet en past in het dieet)
cottage cheese (het enige zuivelproduct dat past in het dieet, deze geeft een gevoel van geitenkaas)

Koolhydraten (let op: langzame = complexe koolhydraten = peulvruchten = bonen en linzen)
dAan de gelegde basis van groenten en eiwitten worden koolhydraten toegevoegd om de energie te geven om de tijd en dag door te komen. Werkelijk alle soorten bonen en linzen kunnen worden toegevoegd. Navraag bij supermarkten bevestigde dat zover bekend alle koud gegeten kunnen worden. Op de blikken staat veelal ‘opwarmen in eigen vocht’, maar dat is dus niet nodig. De bonen of linzen gooi je vanuit het blik in een vergiet en vervolgen in een bak (of tupperware) waar de salade met groenten en eiwitten al in zit.

Maak de salade af met een dressing
Een salade maak je af met een dressing. Een dressing die past binnen het langzame koolhydraten dieet is een vinaigrette.

2/3 extra vergine (en goede kwaliteit, biologisch als je het budget hebt) olijfolie
1/3 balsamico zijn (ook hier geldt: goede kwaliteit, biologisch als je het budget hebt)

Wat je hier aan toe kan voegen (hoeft niet):
zout en peper
likje mosterd
knoflookpoeder

Een soort ongeschreven vuistregel in de kookkunst is dat een smakelijke maaltijd bestaat uit verschillende structuren
groenten = fris, knapperig
eiwitten = intens, stug, zacht
bonen = zacht, kruimelig
vet = sappig, vettig

Succes!

Volg ons!